استفاده از پهپاد برای کاوش مکانهای صعب العبور ماقبل تاریخ جهان

«در غار اسکلادینا در بلژیک هستیم. متخصصان ماقبل تاریخ اعلام کرده اند انسانهای نئاندرتال حدود صد هزار سال پیش به این غار می آمدند. با استفاده از محصولات دنیای تکنولوژی از جمله پهپاد محققان می توانند تحقیقات خود را گسترش دهند. همچنین می توان از این مکانها محافظت بهتری بعمل آورد.»

محققانی که در چهارچوب یک پروژه اروپایی گردهم آمده اند برروی ضبط، پردازش و بازپخش سه بعدی مکانهای فرهنگی تاریخی از جمله غارها که دسترسی به آنها دشوار است کار می کنند. ارسال پهپاد در داخل غار از جمله این برنامه ها است.

فدریک بزومب، مهندس مکاترونیک می گوید: «کار ویژه ای در این مکان داریم. زیرا سیستم جی پی اس در داخل غار کار نمی کند. بنابراین بدون این سیستم کنترل پهپاد اتوماتیک نخواهد بود. به پرواز درآوردن پهپاد در این مکان بسیار پیچیده است و باید برای کنترل آن فعال بود. زمانی که با دوربین مدل سازی می کنیم همیشه نقاط کوری وجود دارد این در حالی است که با پهپاد زوایای بزرگتری را پوشش می دهید و از همه نقاط کور فیلمبرداری می شود.»

پهپاد مجهز به سه دوربین است، بنابراین می تواند تمام نقاط غار را پوشش دهد. در این پروژه باستان شناسان به مهندسان کمک زیادی می کنند. خوش بینی زیادی نسبت به کیفیت تصاویر وجود دارد.

کیوین دیمودیکا، مورخ متخصص ماقبل تاریخ می گوید: «هیچ گاه نمی توانیم همه اطلاعات باستان شناسی را یک جا بدست آوریم. با کمک تصاویر بدست آمده توسط پهپاد تکه های ضبط شده در جریان جستجو را کنار هم قرار می دهیم.»

پردازش و تدوین داده ها امکان تبدیل آنها به تصاویر سه بعدی را می دهد. برای این منظور پهپادها بسیار کارآمد بوده و در عین حال گران نیستند.

ایزابل دوگروت، دیرینه شناس می گوید: «حتما لازم نیست مستقیما به مکان دسترسی داشته باشیم. می توان قسمت اعظمی از محل را پوشش داد بدون اینکه لازم باشد در آن حرکت کنیم بویژه در نقاطی که ممکن است رفتن به آنجا خطرناک باشد.»

محققان، برنامه استفاده از این داده های سه بعدی برای ساخت بازی و ایجاد بانکهای اطلاعاتی را که قابلیت دسترسی برای همگان دارد، در دست اجرا دارند.

فدریک پرسیوزو، کارشناس کامپیوتر گفت: «روی داده هایی که بصورت سه بعدی هستند کار می کنیم و از اشیاء اطلاعاتی خارج می کنیم، با کمک اطلاعات بدست آمده و با تعیین خصوصیات اشیاء می توانیم اطلاعاتی نسبت به اشیاء مشابه ای که قبلا بدست آمده و ذخیره سازی شده، حتی برروی اینترنت، داشته باشیم.»

هدف اصلی محققان معرفی و شناساندن مکان های تاریخی و فرهنگی از طریق فیلمهای سه بعدی و با تصاویر اینترنتی است. بویژه مکانهایی که مانند غارها دسترسی و بازدید از آنها بسیار دشوار است.

کیوین دیمودیکا، مورخ متخصص ماقبل تاریخ در ادامه می گوید: «مردم می توانند از غار اسکلادینا بصورت نمای فیزیکی زنده بازدید کنند و اشیایی که کشف شده در همان مکانی که آنها را پیدا کرده ایم ببینند. این بازدید بصورت واقعیت مجازی و حتی از داخل خانه افراد امکان پذیر می تواند باشد.»

ایزابل دوگروت، دیرینه شناس در پایان می گوید: «این احساس را به مردم منتقل می کنیم که به مکانی متفاوت می روند و محلی ویژه را کشف می کنند. بدین ترتیب دسترسی به میراثهای فرهنگی برای همه بیشتر است.»

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900