شهریری مجموعه باستانی بی‌نظیری است که نمونه آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد

باستان‌شناس معروف کشورمان گفت:‌ شهریری مجموعه باستانی بی‌نظیری است که نمونه آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد و باید ساختار آن را به نحوی تقویت کرد.

 علیرضا هژبری عصر امروز در همایش باستان‌شناسی که در دانشگاه محقق اردبیلی با حضور گروه باستان‌شناسی این دانشگاه در اردبیل برگزار شد، با اشاره به قدمت تاریخی شهریری مشگین‌شهر استان اردبیل اظهار کرد: محوطه باستانی شهریری اولین بار توسط پروفسور چارلز برنی در سال 1974 به عنوان قلعه ارجق معرفی شد.

وی با بیان اینکه این محوطه باستانی شامل محدوده قلعه، گورستان عصر آهن، معبد و محوطه قوشاتپه است، تصریح کرد: در سال 82 نیز حدود 132 قبر شناسایی شد که متأسفانه به غیر از دو مورد همه آنها باز شده بودند.

باستان‌شناس معروف کشورمان با بیان اینکه محوطه قوشاتپه نیز با بررسی‌های انجام شده در سال 83 پیدا شد، گفت: دیوارهای دفاعی و دیوارهای داخل قلعه نیز دارای ساختار سیکلوبین هستند.

هژبری یکی از کشفیات بسیار با اهمیت در داخل قلعه را وجود معبد دانست و افزود: ساختار قبور گورستان شهریری نیز به صورت کلان سنگی است.

وی طول قبور را بعضاً تا شش متر و پهنای 1.5 الی دو متر عنوان کرد و ادامه داد: برای مسقف کردن این قبور از تخته سنگ‌های بسیار بزرگ استفاده شده است.

هژبری با بیان اینکه مشابه این قبور را می‌توان در آق اولر تالش، قلعه شیشه اهر، منجوق تپه جمهوری آذربایجان و گورستان ارمینس شرق ترکیه یافت کرد، گفت: در این محوطه حدود هفت راهرو وجود دارد که از هر طرف با سنگ‌های افراشته تزئین شده‌اند و در نهایت به یک نقطه مرکزی رسیده‌اند.

 

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900