شهر تاریخی پترا

شهر پترا یا به عربی البتراء شهری بسیار شگفت انگیز در کشور اردن است که این کشور در گذشته پایتخت پادشاهی نبطی ها بود که نبطی ها در شکل گیری خط عربی نقش بسزایی داشته اند و این خط بعد ها توسط ایرانیان مورد تقلید قرار گرفت . شهر پترا در 262 کیلومتری عمان یعنی پایتخت اردن قرار دارد و و در غرب راه مواصلاتی بین عمان و بندر عقبه وجود دارد . این شهر از شگفتی ها و عجایب زیادی برخوردار است که همواره مورد توجه باستان شناسان و کارشناسان بوده است و در ادامه به این شگفتی ها و عجایب اشاره می کنیم .

پتراشهر تاریخی پترا

شهر البتراء یا پترا که به ساخته شدن توسط جن ها مشهور است کاملا در داخل یک کوه قرار گرفته است و در میان صخره ها و کوه های بزرگ سرخ رنگ ساخته شده است به همین علت نام این شهر را پترا نامیده اند زیرا این کلمه در زبان یونانی به معنای صخره است . همچنین این شهر را به علت وجود آن در بین صخره های سرخ المدینه الوردیه نیز می شناسند که علت این نامگذاری علاوه بر وجود آن در میان صخره ها این است که در سال 1978 کتابی با این نام نوشته شد و از آن پس این شهر با این نام نیز شناخته شد . در گذشته شهر باستانی پترا حلقه ی اتصال بین تمدن های بین النهرین , شام , شبه جزیره عربستان و مصر بوده است و از این حاکی از آن است که این شهر علاوه بر اهمیت امروزی که دارد در گذشته های دور نیز از شهر های مهم و کلیدی محسوب میشد که با قرار گیری و محل مناسب تمامی سرزمین های ذکر شده از راه های این شهر عبور میکردند و از این جهت دارای رونق و بازار تجاری خوبی بوده است.

شهر-پترااین شهر در سال 1812 میلادی توسط یک گردشگر سوئیسی بنام جان لودریک کشف شد و از آن زمان تا حالا این شهر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و همواره یکی از عجایب هفت گانه ی جهان محسوب میشود که هنوز هم دارای رموزی مخفی است . در تاریخ مردم کشور اردن عقیده ای وجود دارد که اجنه هنگام ساختن این بنا به انسان ها کمک کرده اند برای رسیدن به این شهر شگفت انگیز باید از دره ها و گذرگاه های زیادی عبور کنید که دانشمندان علت بوجود آمدن این شکاف ها و لرزه ها را زلزله بیان کرده اند . در منطقه ای که شهر پترا قرار دارد کتیبه های باستانی و صد ها سالن و آرامگاه و حتی مکان تدفین اجساد وجود دارد که این مورد حاکی از آن است که زندگی و معیشت گسترده ای در آن منطقه وجود داشته است .

شهر-باستانی-پترادر تاریخ آمده است که این شهر بخاطر وجود داشتن در مسیر جاده ابریشم از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و علاوه بر قرار گرفتن رد مسیر شهر هایی که در بالا اشاره شد به عنوان نقطه ی اتصال دهنده ی کشورهایی مانند چین , هند , یونان و سوریه شناخته میشد . طی مطالب تاریخی کمبوجیه پسر کوروش پس از مرگ پدرش خود را شاه بزرگ جهان نامید و به این منظور به مصر حمله کرد و در طول عبور از صحرای اردن این شهر را به تسخیر خود در آورد و مدتی شهر پترا در دست ایرانیان بود و آنرا به عنوان مرکز آثار باستانی جهان نامیدند و بار دیگری نیز خسرو پادشاه ایران در طی حمله به روم این شهر را به تصرف خود در آورد و با این کار بار دیگر این شهر را به حکومت و سرزمین ایران اضافه کرد پس در طول تاریخ دو بار این شهر به تسخیر ایرانیان کشیده شده است .

شهر سنگی پترا

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900