لوح هایی شبیه کارت اعتباری در تمدن ایران

موسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو مجموعه‌ای از ۳۰۰ لوح و کتیبه باستانی ایرانی را به سازمان میراث فرهنگی ایران بازگرداند. این کتیبه‌ها گویا حاوی اسنادی هستند که جزئیات مربوط به اقدامات داخلی امپراتوری ایران باستان را نشان می‌دهند. این ۳۰۰ لوح و کتیبه از خاک رس ساخته شده‌اند و روی آنها با خطوط میخی حکاکی شده است و حاوی اطلاعات و جزئیات قلمرو و پایتخت ایران در حدود سال ۵۰۰ پیش از میلاد است. این لوح‌ها به همراه ده‌ها هزار لوح و کتیبه دیگری بود که در سال ۱۹۳۷ توسط این موسسه خاورشناسی برای انجام مطالعات بیشتر قرض گرفته شده بود.

لوح هایی شبیه کارت اعتباری در تمدن ایرانروی این کتیبه‌ها، اطلاعات و داده‌هایی در رابطه با مقدار جیره غذایی که روزانه به کارگران در مناطق نزدیک اپراطوری داده می‌شد، ثبت شده است. درواقع مقامات در آن مناطق این کتیبه‌ها را به پایتخت می‌فرستاند تا میزان پرداختی‌شان به کارگران را ثبت کنند و همچنین از طریق این کتیبه‌ها می‌شد اطلاعات مربوط به نمایندگانی که به این منطقه رفت‌وآمد داشتند را نیز به دست آورد. چارلز جونز پژوهشگر و کتابدار در موسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو و همینطور متخصص لوح و کتیبه می‌گوید: «عملکرد این لوح‌ها به‌نوعی شبیه به قبض و رسید کارت‌های اعتباری است و اطلاعات بسیار پرباری از طریق این کتیبه‌ها ردوبدل می‌شد.»

لوح هایی شبیه کارت اعتباری در تمدن ایرانبراساس  این کتیبه‌ها جیره غذایی یک کارگر مرد بالغ حدود یک و نیم کیلوگرم جو و نیم کیلو نوشیدنی بود که البته بسیاری از کارگران دو یا پنج برابر این مقدار دریافت می‌کردند و کسانی که از موقعیت اجتماعی بالاتری برخوردار بودند بیشتر از اینها نصیبشان می‌شد. همچنین از طریق این کتیبه‌ها می‌شد اطلاعات مربوط به اصالت هر کدام از کارگرها و اینکه از چه بخشی از امپراتوری بودند را هم فهمید. مثلا اینکه کارگری که در پایتخت مشغول به کار است از بابل، سوریه، مصر، تراکیه می‌آیند و یا دیگر بخش‌هایی که اکنون جزوی از افغانستان، پاکستان و یا آسیا مرکزی است. قدمت این کتیبه‌ها به اواسط فرمانروایی داریوش اول، یعنی از سال ۵۰۹ پیش از میلاد تا ۴۹۴ پیش از میلاد برمی‌گردد.

لوح هایی شبیه کارت اعتباری در تمدن ایرانمنبع: دانشگاه شیکاگو

http://www-news.uchicago.edu/releases/04/040428.tablets.shtml

خلاصه
University of Chicago returns ancient Persian tablets loaned by Iran
عنوان
University of Chicago returns ancient Persian tablets loaned by Iran
توضیحات
The University of Chicago’s Oriental Institute is returning a set of 300 ancient Iranian tablets, documents that provide details of the inner workings of the administration of the ancient Persian Empire, to the Iranian Cultural Heritage Organization, the national antiquities department, in the first return of loaned archaeological items there since the 1979 revolution.
نویسنده
ناشر
Chicago University
لوگو ناشر

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900