کشف یافته‌های جدید از اسرار استون هنج

استون هنج (Darren Hendley/iStock/Thinkstock)
استون هنج (Darren Hendley/iStock/Thinkstock)

منشاء شکل‌گیری «استون‌هنج»، قرن‌هاست که یک راز باقی مانده، ولی باستان شناسان معتقدند که آن‌ها می‌‌‏توانند «آثار تاریخی دست دوم» باشند و اصل آن احتمالاً در ولز بریتانیا درست شده است.

منشاء شکل‌گیری «استون‌هنج»، قرن‌هاست که یک راز باقی مانده، ولی باستان شناسان معتقدند که آن‌ها می‌‌‏توانند «آثار تاریخی دست دوم» باشند و اصل آن احتمالاً در ولز بریتانیا درست شده است.

چندیست باستان شناسان در برخی مناطق سنگ‌هایی کشف کرده‌اند که ظاهراً از مکان‌های دیگری به آنجا منتقل شده‌ است، اما باستان‌شناسان انگلیسی می‌گویند که آن‌ها فقط دو سایت اصلی حفاری یافت کرده‌اند.

باستان شناسان از بقایای مواد آلی کشف شده در یک معدن سنگ واقع در ولز پی برده‌اند که سنگ‌های کبود توسط حفاران ماقبل تاریخ از این مکان استخراج شده است. برخی از این سنگ‌ها حدود ۳۴۰۰ سال و برخی دیگر ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح استخراج شده‌‌‏اند. حدود ۵۰۰ سال وقفه بین استخراج و نصب سنگ‌های استون هنج که تاریخش به ۲۹۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌‌‏گردد، وجود دارد.

«مایک پارکر پیرسون»، باستان شناس موسسه باستان‌شناسی دانشگاه کالج لندن که بر حفاری نظارت دارد گفت: «امکان دارد که این سنگ‌‌‏ها در دوران نوسنگی، نزدیک به حدود ۵۰۰ سال طول کشیده تا به استون هنج آورده شدند، این به نظر غیر ممکن می‌آید. احتمال دارد این سنگ‌ها ابتدا در یک بنای تاریخی محلی استفاده می‌شده و پس از آن برچیده شده و به ویلتشایر منتقل شده است.»

انتقال این سنگ‌ها نیز چالش دیگریست که دانشمندان با آن روبرو هستند. پیرسون می‌گوید که آنها احتمالاً توسط افرادی با کمک گاو یا از طریق سازه‌هایی شبیه راه‌آهن، ساخته شده از چوب از نقاط دیگر زمین منتقل شده‌اند.

باستان شناسان در دهه ۱۹۲۰ دریافتند که سنگ‌های کبود از منطقه‌ای به نام «پرسلی هیل» واقع در ۱۴۰ مایلی به دشت سالیسبوری که استون هنج در آنجا قراردارد، منتقل شده است. اما به تازگی از طریق همکاری زمین شناسان و باستان شناسان سایت‌های کامل‌تر «کارن گوداگ» و«کریگ رز وای فلن» که سنگ‌ها از آنجا استخراج می‌شده را ردیابی کردند.

در حال حاضر این تیم تحقیقاتی امیدوار است از شواهد موجود در سایت حفاری پی به چگونگی ساخت استون هنج ببرند.

پیرسون در بیانیه‌‌ای که توسط موسسه باستان شناسی لندن منتشر شد، گفت: «اگر موفق به کشف اثر تاریخی اصلی در ولز شویم، پی به این راز خواهیم برد که چرا استون هنج ساخته شده و بعد به مکان دیگر انتقال داده شده است.»

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900