تکنولوژی های اصلی مورد استفاده در ساخت فلزیاب

سیستم فرکانس- ضربه ای (Best Frequency Oscillator)

سیستم بالانس القایی (Induction Balance)

سیستم القای پالس (Pulse Induction)

سیستم فرکانس پایین (Transmit-Receive)

سیستم دریافت گذار (Transmit-Receive)

فلزیاب های فرکانس-ضربه ای (BFO)

این سیستم یکی از ساده تریم و قدیمی ترین تکنولوژی های مورد استفاده در صنعت فلزیاب است که شناخت و بررسی آن برای علاقمندانی که قصد آشنایی با فلزیاب ها را دارند از نخستین گام های مطالعه در این حوزه است. فلزیاب های نوع BFO از دو نوسان ساز امواج رادیویی استفاده میکنند که در فرکانس های نزدیک به هم تنظیم میشوند. اولین نوسان ساز، نوسان ساز جستجوگر نام دارد و دیگری نوسان ساز مبنا نام دارد. خروجی این دو نوع نوسان ساز به یک ترکیب کننده ارسال میگردد که فرکانس های مختلف حاصل از برآیند فرکانس ها را ساخته و سیگنالی ارائه می دهد.

هرگاه شیئی فلزی وارد میدان مغناطیسی سیم پیچ جستجوگر شود، فرکانس نوسان ساز جستجوگر به آرامی تغییر یافته و پویشگر سیگنالی در محدوده فرکانس اصوات تولید میکند. در این نوع دستگاه ها از دو سیم پیچ، یک سیستم بزرگ در آنتن و یک سیم پیچ کوچک در هر ثانیه تولید میکند، وصل است. اختلاف فرکانس تولیدی در سیم پیچ به یک تولید کننده ارتعاش که هزاران پالس در هر ثانیه تولید میکند، وصل است. اختلاف فرکانس تولیدی در سیم پیچ بزرگ و کوچک مقدار ثابتی است. با عبور سیم پیچ بزرگ از روی فلز، میدان القایی در فلز ایجاد می شود. با تداخل میدان القایی با میدان سیم پیچ بزرگ، اختلاف فرکانس بین سیم پیچ کوچک و بزرگ تغییر میکند. سپس این اختلاف فرکانس توسط سیستم شنیداری به بوق هایی تبدیل میشود و فرد متوجه می شود که زیر خاک، فلزی وجود دارد. این روش کم هزینه ترین روش است ولی توانانی دو سیستم VLF و PI را در شناسایی نوع عمق فلز ندارد.

اگر چه سیستم BFO مدت هاست در کارخانجات صنعتی منسوخ شده اما همچنان سادگی و ارزان قیمت بودن آنها نظر بسیاری از کاربران را جلب میکند. سیستم BFO هرگز در دقت و کنترل قابلیت رقابت با انواع PI و VLF را ندارند اما همچنان در ستگاه های دستساز و غیر حرفه ای کاربرد داشته و یا به عنوان جزئی از دستگاه های پویشگر مورد استفاده قرار میگیرد.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900