مقدمه (حقایقی تاریخی بطور مختصر درمورد عملیات فلزیاب بی سیم):

اولین هدفون های بی سیم برای فلزیابی در سال 2005 وقتی در بازار ظاهر شد که سازندگان فلزیاب های XP اولین هدست بی سیم را با یک فرستنده که در بردهای مداری پنج فلزیاب جاسازی شده بودند معرفی کرد-Gold Maxx Power، G-Mazz2، Adventis2، ADX 150، ADX250. و بعد از اینکه کاربران این آشکارسازها بدون اینکه «در بند» باشند فلزیابی را امتحان کردند، خبر به سرعت پخش شد. آشکارسازهای XP شهرت پیدا کردند و بدنبال آن به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد. ممکن است همه فکر کنند که بقیه ی سازندگان سایر مارک های معروف در تعقیب آن خواهند بود اما، نه، این اتفاق نیفتاد.

در سال 2009، XP یک فلزیاب کاملاً بی سیم XP Deus را معرفی کرد که انقلابی به پا کرد، که همچنان تنها ماشینی در بازار است که کاملاً بی سیم است. چون Deus نه کابل سیم پیچ جستجو دارد و نه سیم اتصال هدست، انتقال صوتی بی سیم دیجیتال بطور غیرقابل باوری سریع است، از این رو عمق کاوشی آن نیز افزایش یافته است. علاوه بر قابل حمل بودن خارق العاده بودن و عکس العمل سریع به اهداف Deus بسیار سبک، عملیات بی سیم این آشکارساز کاربر را قادر می سازد که در مقایسه با دیگران دو برابر زمان مفید داشته باشند!

ممکن است همه فکر کنند که با ظاهر Deus سایر سازندگان مارک ها آن را تعقیب خواهند کرد! نه…آن ها سرگرم طراحی ویژگی های غیرضروری همچون GPS درونی ( در زمانی که بخش GPS معمولی شما گم می شود مورد استفاده است و شما نیاز دارید تا از میان جنگل ها عبور کنید تا به ماشین خود برسید. اگر شما آشکارساز را در مقابل خود بالا بگیرید تا راه خود را در صفحه نمایش بخوانید، میله ی آشکارساز جلوی شاخه های درختان را می گیرد و به صورت شما می خورد! چقدر خوب!)، صفحه نمایش های رنگی متعدد(«ویرایش»، «شناسایی»، «نقشه»، «نمودار قطبی»، «نمایش طیف های فرکانسی» و غیره) بودند. ـاوه! چقدر رقت انگیز! رنگ آبی به منظور نمادی از امید نمادگذاری شده است، تا وقتی که شما اشیای آبی شمال میخ های آهنی فرسوده روی صفحه می بینید، می توانید همچنان امید داشته باشید که حداقل یک نشانه ی قرمز از یک سکه ببینید!)، ضدآب (در شرایطی که محل تفحص مورد علاقه ی شما در فصل بهار سیلاب شده است و سطح آب تا 6 فیت بالا آمده باشد، اما شما هنوز می خواهید برای فلزیابی بروید!)، «درشت نمایی» («این مورد نوشته ها را بزرگ تر می کند یا فهرست را گسترش می دهد» ـ چی!؟ آیا این یک کتاب الکترونیکی است یا یک فلزیاب؟!)، حالت صدای استریوی ترکیبی («کل فلزات در یک گوش، فرق گذاری در گوش دیگر» ـ آره، وقتی بعد از مدت طولانی از این حالت استفاده کردید و یکی از گوش هایتان کر شد، می توانید گوشی ها را جابجا کنید تا همچنان از این حالت لذت ببرید!)، و همچنین موارد بیشتری وجود دارد! (این لیست ویژگی های گران قیمت و غیرضروری می تواند بی پایان باشد)

من فقط در تعجبم که چرا آن ها می خواهند یک بازی ویدیویی به نام «فلزیابی برای گنجینه ها» را در یک فلزیاب قرار دهند؟ تا یک نفر در خانه بماند و همچنان فلزیابی کند! یا اینکه زمان کافی برای اینکه در محل های تفحص به فلزیابی بپردازد نداشته باشد…

تنها در سال 2012 دو سازنده ی فلزیاب بزرگ – Minelad و White ، کمی پیشرفت داشتند و تکنولوژی بی سیم را به ترتیب در آخرین مدل هایشان وارد کردند، CTX 3030 و Spectra V3i. آن ها فرستنده هایی در آخرین آشکارسازهای خود قرار دادند که تنها هدفون بطور بی سیم عمل کند. اما تولید و توسعه ی ماژول تراشه ی مشابه فرستنده ی بی سیم برای مدل های قدیمی تر فلزیاب ها که هنوز معروف و مورد تقاضا هستند چطور؟

همه ی طرفداران سرسخت Minelad نمی توانند از پس یک آشکارساز ضد آب کامل/واحد GPS 2500 دلاری برنمی آیند تا از عملیات فلزیابی نیمه بی سیم لذت ببرند. من حقیقتاً نمی فهمم که چرا تولیدکنندگان فلزیاب در سراسر جهان نتوانسته اند آشکارسازی طراحی کنند که به آرزوها، شکایت ها و پیشنهادات مکتشفان واقعی را در میدان پاسخ دهد؟ خوش شانس هستیم که حداقل یک شرکت، فلزیاب های XP، این کار را انجام داده است و تنها تولیدکننده ای است که یک فلزیاب واقعا به روز و کاملاً بی سیم در بازار دارد.

منظور من از «فلزیاب به روز» چیست؟ امروزه چنین ماشینی باید کاربر خود را قادر سازد تا نتایج فلزیابی رضایت بخشی دریافت کند حتی در محل های «تفحص شده» (90 درصد از محل های فلزیابی) در حالی که در میدان زمان بهینه ی بالایی داشته باشد. و عملکرد بی سیم یک فلزیاب نقش مهمی در آن چه گفته شد بازی می کند. هرچه سریع تر اهداف شناسایی شده را بازیابی کنید، منطقه ی جستجوی وسیع تری را در زمان داده شده پوشش می دهید! در 2005، اثرات این شیوه ی ساده از طریق مقایسه ی نتایج فلزیابی که خصوصاً به نفع فلزیاب های XP GoldMaxx Power بود با نتایج سایر فلزیاب های استفاده شده با GMP بود مورد توجه واقع شد.

علاقه مندانی که مزیت های عملیات نیمه بی سیم را دیدند اما توان خرید GMP جدید را نداشتند، یا نمی خواستند از فلزیابی که به آن عادت کرده اند دل بکنند، شروع کردند به آزمایش کردن هدفون های بی سیم و ماژول های فرستنده ای که در بازار الکترونیک خانگی و موزیک موجود بود بسیاری هدفون های بلوتوثی را امتحان کردند اما فقط تعداد کمی به استفاده از آن ادامه دادند چون تاخیر سیگنال غیرقابل قبولی داشت – تاخیر زمانی در صدا بین آشکارساز، فرستنده و هدفون های بی سیم، که با تنظیمات بلوتوث همراه می شود. اگر شما با سیم پیچ جستجو سریع حرکت می کنید، آن گاه این هدفون ها برای شما آزاردهنده خواهند بود، چون شما قبل از اینکه پاسخی به هدف دریافت کنید، یک فوت از آن دورتر شده اید. و بیشتر دستگاه های بلوتوثی برای تداخل با منابع رادیویی شناخته شده اند.

برخی از مکتشفان فرستنده های T-Bone گیتار (70 دلار) متعددی را به فلزیاب های خود متصل کردند و آن ها را با هدفون های بی سیم جفت کردند. با این حال، چنین وضعی زیاد موثر نبودند چون برخی سیگنال ها را از دست می دادند، و قبل از هربار استفاده باید برای دست یابی به عملکرد بهینه آن را تنظیم کرد.

برخی از مشتاقان این سرگرمی سیستم های فرستنده ی FM (10دلار-20دلار) را امتحان کردند که شامل یک فرستنده ی FM (2″ x 1″) می شد که به پایه ی [جک] هدفون آشکارساز متصل می شد. با این حال، استفاده از چنین ساختاری دردسرساز و نامناسب بود، چون باید فرکانسی انتخاب می شد (بین 88 تا 108 مگاهرتز) که عاری از ایستگاه های رادیویی باشد. یک رادیوی FM کوچک باید روی کمربند یا در جیب شما حمل می شد، و هدفون ها به این رادیو متصل می شدند. بله، کار کرد؛ با این حال، پچ پچ های صوتی زیادی را تولید می کرد یا ایستگاه های رادیویی گاه و بیگاه رخ می دهند و پاسخ های آشکارساز به اهداف گاهی تحریف می شود.

مکتشفان آمریکایی شروع کردند به استفاده از هدفون های بی سیم Auvio (شماره محصول آویو 283-33) با یک فرستنده ی کوچک که در مغازه های Radio Shack با قیمت 75دلار فروخته می شد. ماژول فرستنده بطور مناسبی کوچک بود و فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می شد («امری ضروری» برای پیشگیری از تداخل) اما تنها با مبدل 1.4″ و حدود چند اینچی بیرون جک هدفون متصل می شد. هدفون های آویو صدای عالی داشتند و تقریباً راحت بودند اما می توانستند تنها در یک فرکانس انتقال را انجام دهند – این امر، اینکه دو کاربر آویو در فاصله ی 30 فیتی یکدیگر به تفحص بپردازند را غیرممکن می سازد. با این حال، ساختار به کار بردن آویو می تواند به خاطر اندازه ی کوچک فرستنده (حدود اندازه ی فندک) و صدای واضح نسبتاً مفید باشد و اگر کمی تغییرات داده شود به اندازه کافی موثر است. متاسفانه Radio Shack تولید این محصول را در سال 2011 متوقف کرد.

نهایتاً هدفون های بی سیم MX W1 سن هایزر با تکنولوژی Kleer به بازار الکترونیک خانگی صوتی در سال 2008 معرفی شد. تکنولوژی Kleer بهترین بود چون کیفیت صدای CD واضحی ارائه می داد به همراه مقاومت بیشتر در برابر اختلالات و اتصال مورد اعتمادتر و عمر باتری بیشتر، برای مثال، نسبت به بلوتوث. سیستم سن هایزر تاخیر ندارد، نیازی به تنظیم ندارد، و به راحتی می توان با یک فلزیاب از آن استفاده کرد – به سادگی فرستنده را به آشکارساز متصل کنید، هدفون ها را روی گوش بگذارید و برای شروع آن را روشن کنید! با این حال، بیشتر سیستم های هدفون سن هایزر به همراه سبدهای بزرگ/فرستنده های طراحی شده برای استفاده در خانه هستند و تنها تعداد کمی یک فرستنده ی کوچک دارند که می تواند بطور بهینه به فلزیاب متصل شوند.

برای مثال، سیستم بی سیم دیجیتال RS-120 سن هایزر اولین سیستم هدفون با تکنولوژی Kleer به کار برده شده توسط مکتشفان در اواخر سال 2000 بود. بعدتر، سیستم هدفون بی سیم RS-160 سن هایزر در بازار ظاهر شد و به سرعت جایش را در بازه ی وسیع تجهیزات فلزیابی پیدا کرد.     مجهز به آنچه نیاز هست می باشد – یک فرستنده کوچک که به آن اجازه می دهد تا بطور فشرده به فلزیاب متصل شود.. و این سیستم هدفونی است که من استفاده کردم تا عملیات E-Trace نیمه بی سیم خود را در این دستورالعمل انجام دهم.

توجه: سیستم هدفون بی سیم RS-160 سن هایزر می تواند با هر فلزیاب زمینی معمولی با اثر یکسان استفاده شود. و شما می توانید از گوشی های MX W1 سن هایزر بهمراه فرستنده ی TR 160 استفاده کنید.

E-Trac قدیمی من با سیستم بی سیم دیجیتال RS-160 : هدست HDR-160 سن هایزر و فرستنده ی TR-160.

اگرچه این شیوه ساده به نظر می رسد، انجام دادن آن یک بخش چالش برانگیز دارد – ضد آب، ضد گرد و غبار و ضد شوک ساختن ساختار بی سیم. این دستورالعمل به شما نشان می دهد چطور این کار را گام به گام انجام دهید و اگر همه ی چیزهای مهم درنظرگرفته شوند، راحت است.

با هزینه ی کمتر از 200 دلار می توانید فراموش کنید که وقتب فلزیاب خود را پایین می گذارید سیم هدفون هایتان کشیده می شود، سیم به ابزار حفاری شما گیر می کند، و با سیمی که سر راه قرار بگیرد گره می خورد. حال شما می توانید از آزادی کامل صدا و بیشترین راحتی با ماشین خوب قدیمیتان لذت ببرید. مجهز به ساختار هدفون بی سیم، فلزیابتان شما را قادر می سازد تا دوباره در «بازی» که قوانین آن توسط فلزیاب های بی سیم ساخت کارخانه ها تغییر کرده است رقابت کنید. فقط در ذهن داشته باشید که وقتی بی سیم شوید، اینکه به حالت با سیم برگردید مشکل خواهد بود.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900