همه چیز درباره دستگاه گنج یاب

معمولا با شنیدن کلمه گنج یاب به گوش کسی اولین موردی که به ذهن او می رسد تلاش برای پیدا کردن گنج و اجناس قدیمی و عتیقه می باشد. گاها نیز به بعضی از افراد ترس و استرس وارد می شود که از نظر قانونی مشکلی برای استفاده کنندگان ایجاد می شود. اما دستگاه گنج یاب یا فلزیاب امروزه کاربردهای بسیاری در هر جامعه ای دارد. از فروشگاه های ساده در سطح شهرها تا گیت های فرودگاه ها همگی از تکنولوژی دستگاه گنج یاب یا بهتر بگوییم فلزیاب بهره می برند.

این مطلب درست است که تجهیزات و دستگاه های فلزیاب بسیار پیشرفت داشته اند و در موارد بسیار حساس امنیتی نیز به کار می روند اما برخی از شرکت ها با حقه های تبلیغاتی سعی دارند به هر نحو ممکن محصولاتشان را به فروش برسانند. مانند دستگاه گنج یاب ماهواره ای یا گنج یاب ویدئویی. در عمل هیچ گونه تجهیزاتی وجود ندارد که دارای چنین امکاناتی باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی در مورد گنج یاب و کاربردهای آن بیان نماییم تا اگر قصد تهیه چنین دستگاهی را دارید با علم کافی نسبت به آن اقدام کنید.

دستگاه گنج یاب

دستگاه گنج یاب چیست؟

دستگاه فلزیاب یا گنج یاب به تجهیزاتی گفته می شود که توانایی تشخیص وجود قطعات فلزی را در هر شرایطی مانند زیر خاک، درون سنگ ها و… داشته باشند. هر چقدر توانایی دستگاهی در تشخیص فلزات بیشتر باشد کاربرد آن نیز تخصصی تر می گردد برای مثال طلایاب به دستگاهی گفته می شود که توانایی تشخیص آهنی یا غیر آهنی بودن فلز از فلزات دیگر را داشته باشد.

اگر به طور ساده بخواهیم عملکرد یک دستگاه گنج یاب را شرح دهیم به این صورت می باشد که این دستگاه یک میدان مغناطیسی در حول دیسک خود ایجاد می کند. با نزدیکترین دیسک به زمین یا محیط های دیگر اگر فلزی در آن محدوده باشد میزان شدت میدان مغناطیسی را تغییر می دهد. در این شرایط احتمال وجود فلز در آن منطقه وجود دارد. البته بسته به میزان شدت تغییر میدان مغناطیسی و توانایی دستگاه عمق جستجو مشخص می شود.

مثلا برای فلزات قدیمی که مدت هاست زیرخاک هستند فرکانس آنها بسیار بالاست و به همین علت در بسیاری از موارد می شنوید که دستگاه به اشتباه تشخیص داده است.

کاربردهای دستگاه گنج یاب

دستگاه های گنج یاب، فلزیاب و طلایاب انقدری گسترده شده اند که در بسیاری از شرایط حساس از آنها استفاده می گردد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

  • در گیت های امنیتی فرودگاه ها هم برای افراد هم برای وسایل آنها که در صورت وجود اجسام غیر مجاز مانند اسلحه و طلا قابلیت تشخیص وجود داشته باشد.
  • برای پیدا کردن کابل و لوله و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی شهری که جای آنها مشخص نیست یا به واسطه تغییرات زمین مثل رانش جابه جا گردیده اند.
  • در شرایط نظامی مانند پیدا کردن مین ها یا قطعات و ترکش به جا مانده در جنگ ها و بمب های عمل نکرده. همچنین در عملیات تفحص پیکر شهدا و سربازان و تجهیزات و پلاک آنان.
  • در عملیات نیروهای پلیس برای تشخیص وجود بمب و مواد منفجره و عملیات تروریستی
  • استفاده از دستگاه گنج یاب برای تشخیص اشیا و گنج های قدیمی و باستانی در زمین

انواع دستگاه گنج یاب

گنج یاب ها را از نظر قدرت دستگاه می توان در سه دسته کلی تقسیم نمود. دسته اول فلزیاب ها هستند که تنها توانایی تشخیص وجود فلز در زمین یا شرایط دیگر دارند. دسته دوم که به طلایاب ها معروفند. این نوع دستگاه ها تنها می توانند نوع فلز را از نظر آهنی یا غیر آهنی بودن تشخیص دهند. به این معنا که هنگامی که وجود فلز را در زمین تشخیص داد مشخص می کند که خاصیت اهن ربایی دارد یا غیر اما توانایی تشخیص ارزش فلز را ندارد که آیا طلا است یا نقره و دیگر فلزات.

دسته سوم نیز گنج یاب ها هستند که تکمیل کننده دو دسته بالایی هستند. گنج یاب می توانند علاوه بر اینکه فلزات آهنی از غیرآهنی را تشخیص  دهد در بسیاری از موارد نیز ارزش آن را مشخص می کند. به طور مثال می تواند تشخیص دهد که جسم آشکار شده طلاست یا خیر؟

همچنین گنج یاب ها را از نظر نحوه عملکرد و تکنولوژی دستگاه نیز می توان به دسته های مختلفی تقسیم نمود که عبارتند از:

فلزیاب پالسی:

اساس کار این فلزیاب به صورتی است که امواجی را به اصطلاحا در حالت پالسی به زمین ارسال می کند. با برگشت این امواج اگر در فرکانس آنها تغییری ایجاد گردد امکان تشخیص وجود فلز در زمین ایجاد میگردد.

فلزیاب تصویری:

در این نوع گنج یاب مانند فلزیاب های صوتی که پس از پیدا شدن شی موردنظر آلارم می دهند، تصویری بر روی نمایشگر ایجاد می شود. البته به این معنا نیست که تصویر فلز را بر روی نمایشگر نشان دهد بلکه با علائمی خاص شما را از وجود فلز آگاه میکند.

فلزیاب شعاع زن:

دستگاه گنج یاب برای کاربردها و شرایط مختلفی تولید میگردند. اگر قصد دارید وجود فلز در یک منطقه با شعاع خاصی را کاوش کنید باید از این نوع فلزیاب استفاده نمایید. کارکرد این دستگاه بر اساس دو مدل یونی و فرکانسی است. در مدل یونی دستگاه به دنبال یون های مثلا طلا می گردد و احتمال خطا در آن بیشتر سات و برد آن نیز کوتاه تر است. علت این امر هم قاطی شدن ذرات خاک با یون طلا و نقره می تواند باشد.

در مدل های فرکانسی با تنظیم دستگاه می توانید کاوش بهتری داشته باشید همچنین منطقه ای با شعاع کیلومتری نیز برای این دستگاه گنج یاب گزارش شده است.

فلزیاب نقطه زن:

بهترین و دقیق ترین مدل فلزیاب را می توان مدل نقطه زن آن نامید. زیرا محل دقیق فلز و نوع آن را نیز می تواند مشخص نماید. هر چقدر فرکانس دستگاه پایین تر باشد عملیات کاوش موفقیت آمیز تر خواهد بود. زیرا فرکانس های پایین از سنگ های سخت نیز به راحتی عبور می کنند و نتیجه دقیق تری را نسبت به نمونه های با فرکانس بالا منعکس می کنند.

نکته اخر در مورد اپراتور دستگاه گنج یاب می باشد که بهتر است فرد آموزش های لازم برای استفاده از این دستگاه در شرایط مختلف را دیده باشد.

در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه فلزیاب، طلایاب، گنج یاب با شرکت فلزیاب تیوا تماس حاصل فرمایید.

09126931900

09123930991

https://felezyabganjyab.ir/

عنوان محتوا
تاریخ بررسی
خلاصه محتوا
معمولا با شنیدن کلمه گنج یاب به گوش کسی اولین موردی که به ذهن او می رسد تلاش برای پیدا کردن گنج و اجناس قدیمی و عتیقه می باشد. گاها نیز به بعضی از افراد ترس و استرس وارد می شود که از نظر قانونی مشکلی برای استفاده کنندگان ایجاد می شود. اما دستگاه گنج یاب یا فلزیاب امروزه کاربردهای بسیاری در هر جامعه ای دارد. از فروشگاه های ساده در سطح شهرها تا گیت های فرودگاه ها همگی از تکنولوژی دستگاه گنج یاب یا بهتر بگوییم فلزیاب بهره می برند.
امتیاز
51star1star1star1star1star

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900