دستگاه طلایاب چیست؟

دستگاه طلایاب که در بین مردم به اصطلاح به آن گنج یاب نیز گفته می شود در واقع یکی از انواع دستگاه های فلزیاب است. “فلزیاب حرارتی راداری” یا “رادار زمینی دستی” که در واقع همان طلا یاب می باشد یک نوع از فلز یاب است که توانائی پیدا کردن اجسام فلزی با رنگ مشخص را دارد . در این دستگاه برای فلز طلا یک کد عددی نیز تعریف شده است که در صورت تشخیص فلز طلا این کد بر روی صفحه نمایش دستگاه نمایان می شود.

فلزیاب حرارتی راداری یا همان طلایاب در زمان فعالیت خود می تواند با استفاده از سنسور مادون قرمز خود به همراه سنسور نوری حرارتی و یا با استفاده از سنسور حرارتی وضعیت الکترومغناطیس از موج، فرکانس طلا یا موج فرکانس فلزات مشابه را تشخیص دهد.

دستگاه  فلزیاب حرارتی راداری انواع مختلفی دارد از قبیل :

  •        فلزیاب تصویری
  •        فلزیاب آنتنی
  •        فلزیاب لیزری
  •        فلزیاب سنسوری از نوع فلزیاب فرکانس القایی
  •        فلزیاب جذبی با تنظیمات تفکیک و تشخیص EDIT یا VDI DISC و سطح و حجم ترشهولد THRESHOLD یا تارگت ایکس TARGET X

دیگر مدل های موجود طلایاب ها مانند :  فلزیاب مغناطیسی،  فلزیاب ولتاژ القایی، دستگاه مگنتومتر یا مغناطیس سنج نمی تواند هم ردیف و در گروه فلزیاب حرارتی قرار گیرند. در واقع حرارتی که از طلا یا فلزات دیگر که در دامنه موج فرکانس طلا و فلز مربوطه قرار می گرند توسط این دستگاه قادر به شناسایی نمی باشند . اگر این فلزات و طلا در عمق بیشتری باید عملا استفاده از این دستگاه ها بیهوده خواهد بود و این مدل طلایاب ها قادر به تشخیص این فلزات نخواهند بود .

 

دستگاه طلایاب

روش کار و ویژگی های فلزیاب حرارتی با صفحه نمایش رنگی

در “رادار زمینی دستی حرارتی” یا “فلزیاب حرارتی راداری” با استفاده از نرم افزار های خاص و پردازش رنگ ها رنگ سطح زمین را که حاصل تغییرات دما و حرارت در روی زمین و لایه‌های زیر زمین است را دستگاه می‌تواند با رنگ‌های متفاوت به کاربر نشان دهد. برای نمایش این اطلاعات دستگاه باید وضعیت های مختلفی را بررسی نماید . این وضعیت ها عبارتند از :

  •        وضعیت حرارت بر فلزیاب

وضعیت حرارت یا دما متعلق به محیط و محلی که قرار است مورد بررسی قرار گیرد بر روی جریان هدف یا طلا و تشخیص سیستم طلایاب اثر خواهد گذاشت. تغییرات دما (سرد و گرم شدن )می‌تواند بر روی واکنش و سرعت واکنش دستگاه طلا یاب اثر متقابل داشته باشد.

گرمای زیاد باعث بالا رفتن سرعت در واکنش های دستگاه خواهد شد و در نتیجه باعث کاهش در تشخیص طلا یا هدف می شود

سرمای زیاد باعث پایین آمدن سرعت در عکس‌العمل و واکنش های دستگاه خواهد شد و در نتیجه باعث کاهش نفوذ به عمق یا لایه‌های زمین در فلزیاب میگردد.

  •        اختلاف حرارت

اختلاف حرارت در سطح یا لایه‌های زمین می‌تواند میزان خطا را در طلایاب افزایش دهد. در صورتی‌که در یک بخش از محل کار در قسمتی از لایه های زمین تغییرات ناگهانی در نوع مواد معدنی یا منابع موجود در آن محل پدید بیاید  در  ثبت اطلاعات و نمایش درست اطلاعات دستگاه طلایاب  اثر مستقیم خواهد گذاشت.

روش کار با دستگاه طلا یاب

با توجه به جنبه تبلیغاتی و فروش مناسب دستگاه های طلایاب در سال های اخیر معمولا ادعاهایی عجیب نیز توسط فروشندگان این دستگاه ها به گوش می رسد. مثلا دستگاه هایی که ادعا می شود که می توانند تصاویری از فلزات مدفون شده را نمایش دهند عملا وجود ندارند.

در بهترین حالت شما می توانید بر روی مانیتور دستگاه چند بخش رنگی ببینید. برای همین هم در دستگاه طلا یاب یا همان راداری زمینی حرارتی، کاربر دستگاه باید آموزش های لازم را ببیند تا بتواند به راحتی با دستگاه  کار کند .

البته امروزه می توان با بهره گیری از فناوری های پیشرفته مثل اولتراسونیک و رادار می توان چنین تصاویری را به صورت مفهومی و نه خیلی دقیق را ایجاد کرد ولی اصل این امر بعید است که  در تمامی دستگاه های معمولی و موجود در بازار چنین امکانات پیشرفته ای پردازش تصویری موجود باشد.

 طلایاب

موارد استفاده از دستگاه طلا یاب:

از دستگاه طلایاب برای پیدا کردن گنج ها و اشیای قدیمی استفاده می شود.در واقع بیشتر به دلیل اینکه از این دستگاه های برای پیدا کردن  طلا و یا  یافتن سکه های طلای مدفون شده در دل خاک استفاده شده است به دستگاه طلایاب معروف شده اند .

افرادی که به دنبال یافتن طلا های مدفون شده و گنج های باستانی می باشند، معمولا از دستگاه های طلایاب استفاده می کنند.

در فلزیاب های پیشرفته فلزاتی که معمولا قابل تشخیص هستند به صورت کلی در دو دسته قرار خواهند گرفت  ، این فلزات بر اساس خاصیت های مغناطیسی و نوع واکنش های آنها به فعالیت های مغناطیسی طبقه بندی می شوند. این دو دسته عبارتند از:

۱-دسته اول فلزاتی هستند  که دارای خاصیت مغناطیس شوندگی دارند وبه آهن رباها واکنش نشان می دهند. مانند فولاد و چدن  و آهن

۲-دسته دوم فلزاتی هستند که قابلیت مغناطیس شوندگی دارند و در واقع نسبت به خودی خود به آهن رباها واکنش نشان نمی دهند وباید در یک فرآیند خاص قرار گیرند تا به آهن رباها واکنش نشان دهند. از این دسته می توان به سرب و قلع و مس و طلا و برنز و برنج و حتی آلومینیوم اشاره کرد.

دستگاه های طلا یاب با بررسی این نوع فلزات و بررسی مقدار و میزان مغناطیس فلزات مختلف قادر به شناسایی خواهند بود .

 

دقت دستگاه های طلایاب

قدرت تشخیص هر دستگاه طلایاب با دیگری متفاوت است. این قدرت میزان تشخیص می تواند از یک بازه درصدی بین 20 الی 80 درصد باشد. در طلایاب های پیشرفته هم حتی نمی توان تشخیص داد فلزی که پیدا شده است حقیقتا طلا است و یا نقره ، مفرغ و…خواهد بود.

حساسیت دستگاه فلزیاب بسته به جنس انواع فلزات مختلف متفاوت است. قطعا قدرت تشخیص فلزات آهنی با فلزات غیر آهنی برای یک دستگاه فلزیاب فرق می کند و هر کدام را می تواند در عمق خاصی از سطح زمین شناسایی نماید.در واقع هر چقدر این خاصیت تشخیص جنس فلز بیشتر باشد بهتر و بیشتر می توان از این دستگاه فلز یاب به عنوان دستگاه طلا یاب استفاده کرد .

 

در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه های فلزیاب، طلایاب، گنج یاب با شرکت فلزیاب تیوا تماس حاصل فرمایید.

09126931900

09123930991

https://felezyabganjyab.ir/

عنوان محتوا
تاریخ بررسی
خلاصه محتوا
دستگاه طلایاب که به اصطلاح به آن گنج یاب نیز گفته می شود در واقع یکی از انواع دستگاه های فلز یاب است ، فلزیاب حرارتی راداری یا رادار زمینی دستی توانائی کاوش اهداف را با رنگ و اعداد متعلق به همان هدف یا طلا را دارا می‌باشد و با هر دو نرم‌افزار برنامه لکه رنگ سه رنگ و نرم‌افزار تفکیک رنگ عمل می نماید.
امتیاز
51star1star1star1star1star

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900