فلزیاب چیست و انواع آن کدام است ؟

فلزیاب چیست؟

فلزیاب یک وسیله الکترونیکی است که با استفاده از تکنولوژی خاصی که دارد فلزات نزدیک به خود را تشخیص می دهد. فلزیاب ها برای پیدا کردن اتصالات فلزی درون زمین ، دیوار ها و حتی اتصالات فلزی به کار رفته در درون اشیاء و بدن انسان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

در اکثر دستگاه های فلزیاب امروزی از یک سنسور قوی در داخل یک صفحه گرد که به دیسک جستجوگر معروف است تشکیل شده اند . برای پیدا کردن فلزات باید این دیسک جستجوگر را به محل یا شی مورد نظر نزدیک کرد .

اگر سنسور دستگاه نزدیک یک قطعه فلزی قرار گیرد یک پیام به نمایشگر دیجیتالی و یا نمایشگر عقربه ای خود ارسال می کند و کاربر را با اعلان بوق  و یا یک صدای خاص مطلع می سازد. هر چه سنسور به فلز مربوطه نزدیک تر شود این اعلان شدیدتر می شود.

اصول کار این سنسور بر مبنای ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف خود است تا فلزات را شناسایی کند هر چقدر شدت میدان مغناطیسی تولید شده توسط دستگاه فلزیاب بیشتر باشند عمق کشف فلز بیشتر خواهد بود. یعنی اینکه دستگاه می تواند فلزات دفن شده در عمق زمین را نیز پیدا کند .عمق کاوش توسط فلزیاب با توجه به اندازه، شکل و جنس فلز تغییر می‌کند کمتر یا بیشتر می‌شود.

امروزه نوع کوچک و دستی از فلزیاب ها نیز وجود دارد که با همان ساز و کار  در محل های امنیتی مانند فرودگاه ها و زندان محل های امنیتی برای تشخیص اشیاء فلزی مانند اسلحه ها و چاقو و موارد مشابه آنها مورد استفاده قرار می گیرد .

ساده ترین نوع دستگاه فلزیاب از یک اسیلاتور تشکیل شده است که یک جریان متناوب تولید می کند. این جریان از طریق یک سیم پیچ که در دستگاه قرار دارد تولید می شود و یک میدان مغناطیسی متناوب را به وجود می آورد. اگر قطعه ای از فلز به این سیم پیچ نزدیک شود جریان های گردابی در میدان مغناطیسی سیم پیچ به وجود می آید. این تغییرات در میدان مغناطیسی ایجاد شده در سیم پیچ باعث میشود که دستگاه بتواند شئی و محل شیء فلزی را تشخیص می دهد.

 دستگاه فلزیاب

کاربرد فلزیاب ها

فلزیاب برای اولین بار در سال 1960 در بخش های صنعتی و معادن مورد استفاده قرار گرفت .همچنین از فلزیاب ها در شناسایی های مین های زمینی در مناطق جنگی ، تشخیص سلاح هایی مانند چاقو و اسلحه در مناطق امنیتی مثل فرودگاه و .. ، در زمین شناسی ، در باستان شناسی ، و حتی در صنایع غذایی برای تشخیص جسم خارجی فلزی در غذا ها ، در صنعت ساخت و ساز برای تشخیص میلگرد های موجود در بتن ها و … استفاده می شود .

در زمان جنگ جهانی دوم و بعد از آن استفاده گسترده ای از فلزیاب ها برای تشخیص مین های زمینی به جا مانده از جنگ جهانی دوم  صورت گرفت .یکی از مهمترین مناطق جنگی که با استفاده از فلزیاب ها مورد تجسس و پاکسازی قرار گرفت سواحل نرماندی بود که بعد از حمله به آلمان ها از طریق این ساحل توسط آمریکایی ها انجام شد . بیش از 500 واحد فلزیاب در این ساحل مشغول به شناسایی مین ها شدند .

با رشد تکنولوژی فلزیاب ها هم به سرعت پیشرفت کردند و از نسخه های سنگین و عقربه ای قدیمی به نسخه های مدرن و دیجیتال امروزی تبدیل شدند . امروزه حتی دستگاه هایی وجود دارد که توانایی پرواز مانند پهپادهای بدون سرنشین را هم دارند و یک سنسور قدرتمند و یک بازوی کشویی تشکیل شده اند که می توانند با پرواز بر روی تپه ها و کوه ها و مناطق صعب العبور به جست  و جو بپردازند . از این فلزیاب ها در صنعت هوایی و برای یافتن لاشه های هواپیماهای سقوط کرده و جعبه سیاه هواپیماها استفاده می شود .

مدل های جدید فلزیاب ها امروزه با استفاده از فن آوری های روز دنیا میتوانند با افزایش یا کاهش مقدار حساسیت خود جنس فلز ، حجم فلز  و ده ها پارامتر دیگر را با استفاده از سنسور های هوشمند خود تشخیص دهند و اطلاعات کامل تری را به کاربر خود نشان دهند .

فلزیاب های امروزی سبک تر از قبل شده و عموما با نیروی باتری کار می کنند. نسخه های قابل حمل و کوچکتر فلزیاب ها که به بازار روانه شده اند و باستان شناسان و شکارچیان گنج از آنها استفاده می کنند .

امروزه مهمترین کاربرد عمومی فلزیاب ها برای شناسایی مناطق باستانی و کاوش های باستانی مورد استفاده قرار می گیرند . باستان شناسان با استفاده از فلزیاب های سبک خود می توانند به راحتی و تا عمق چند متری از سطح زمین را بررسی کنند .

 گنج یاب فلزیاب

انواع فلزیاب ها عبارتند از :

فلزیاب‌های تفریحی (VLF)

این نوع فلزیاب‌ها اغلب سبک  بوده صفحات گرد (دیسک مغناطیسی)  آن‌ها کوچک می باشد ( اندازه دیسک استاندارد آن‌ها ۲۵ سانتی‌متر است). فلزیاب‌های تفریحی برای پیدا کردن فلزات در سطح یا عمق کم دفن شده در زمین طراحی شده‌اند. این نوع دستگاه ها دارای صفحه نمایشگری دیجیتالی و پیشرفته می‌باشند.

عمق کاوش آن‌ها برای یافتن فلزات معمولاً کمتر از یک متر می‌باشد. به این معنی که یک فلز به شکل مربع به اندازه ۱متر در ۱متر را می‌تواند از فاصله یا عمق یک متری پیدا کند.

 

فلزیاب‌های پیشرفته‌ای (PI)

فلزیاب‌های پیشرفته، قدرت بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. این دستگاه نسبت به دیگر فلزیاب ها دارای وزن نسبتاً سنگینی هستند. دلیل وزن بالای این فلز ها استفاده از باتری های بزرگ است چرا که آن‌ها مصرف برق بیشتری دارند. به همین دلیل در این نوع  دستگاه از باتری‌های اسیدی مشابه باتری های موتورسیکلت استفاده می شود. در این مدل خود فلزیاب و باتری آن‌ها به کمر بسته می‌شود. این نوع فلزیاب‌های پیشرفته فاقد مانیتور می‌باشند و کار کردن با آنها نیازمند تجربه و آموزش خاص می باشد.

 

فلزیاب‌های صنعتی

دستگاه فلزیاب ‌های صنعتی در صنعت‌های مختلف مثل فرش ماشینی-و صنایع بسته‌بندی- چوب بری و کارخانه‌ها استفاده می‌شود. این نوع فلزیاب ها به صورت صنعتی استفاده میشوند و عموما اندازه های بزرگی دارند.

 

فلزیاب‌های با امکان فرستنده و گیرنده (TR)

دستگاه فلزیاب ‌های فرستنده – گیرنده که به دلیل نوع کاربری آن به آنها انبوه یاب نیز گفته می شود از یک عدد صفحه به عنوان فرستنده در جلوی دستگاه و یک صفحه گیرنده در انتها دستگاه تشکیل شده است. این نوع دستگاه ها قابلیت جداسازی انواع فلزات را ندارند. از این  دستگاه برای پیدا کردن تکه های بزرگ فلزات مانند لولهٔ های آب دفن شده در زیر زمین و رگه‌های بزرگ فلزی موجود در معدن ها استفاده می شود .

 

فلزیاب‌های فرکانسی

فلزیاب با فرکانس پایین که از نوع فلزیاب فرکانس القایی یا فلزیاب جذبی می باشند این نوع از دستگاه ها  توان بالای در تشخیص و تفکیک فلزات  خاص مانند طلا را دارند . در این دستگاه ها با استفاده از تنظیمات و تکنولوژی خاص میتوان  تنها به بررسی  و کاوش یک فلز مانند طلا پرداخت.

به دلیل حساسیت قابل تنظیم و تنظیمات خاص این نوع دستگاه اپراتور یا کاربر باید با این نوع فلزیاب آشنا باشد و تمرینات و آموزش های خاصی را گذرانده باشد .

در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه های فلزیاب، طلایاب، گنج یاب با شرکت فلزیاب تیوا تماس حاصل فرمایید.

09126931900

09123930991

https://felezyabganjyab.ir/

عنوان محتوا
تاریخ بررسی
خلاصه محتوا
فلزیاب یک وسیله الکترونیکی است که با استفاده از تکنولوژی خاصی که دارد فلزات نزدیک به خود را تشخیص می دهد. فلزیاب ها برای پیدا کردن اتصالات فلزی درون زمین ، دیوار ها و حتی اتصالات فلزی به کار رفته در درون اشیاء و بدن انسان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
امتیاز
51star1star1star1star1star

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09126931900